Samtyckesbrott är inte samma sak!

Den 25e november publicerades en artikel på resumé som beskriver ett förslag på ett nyord, en genomförd kampanj för att byta ut ordet våldtäkt mot någonting som inkluderar offer av våldtäkt där handlingen inte genomförts med fysiskt våld. Juryn fann att det bästa ordet för våldtäkt 2014 är samtyckesbrott. Jag håller inte med.

Det handlar inte om att jag inte förstår intentionen. Det gör jag verkligen. Jag hade jättesvårt att förlikas med att jag blivit våldtagen första gången det skedde. Känslorna av totalt förkrossad självbild hade jag, men det var för mig ”sex som jag förlorat kontrollen över”. Mannen som begick brottet mot mig hade ju mitt samtycke först, tills han inte längre hade det. I den maktlösheten som uppkom när jag förlorade kontroll över situationen förlorade jag en del av mig själv. Men jag misstrodde att det handlade om våldtäkt för att jag själv hade fått en bild av våldtäkt uppmålad som någonting annat. Den misstron som jag utsatte mig själv för i de mörka, ångestfyllda känslor som följde på min upplevelse ledde mig ned för en stig av självförebråelse och självdestruktivitet. Hade jag vetat om det som jag vet nu, men då, hade jag kanske tillåtit mig att ha den ångest och den sorgsenhet som jag bar på, men istället försökte jag neka mig själv rätten att bära min våldtäkt. Jag utsatte mig själv för ‘nya horisonter’ som oftast hade ytterligare negativ inverkan på mig. Jag utsatte mig själv för ännu mer risker. Jag var vilsen i mina egna upplevelser av mina känslor. Först många år senare förstod jag – tyvärr iom att jag blev våldtagen på det sätt som inte går att misstolka – vad som var vad. För det var samma känslor inom mig den första, andra, tredje och fjärde gången, och när det inte längre gick att förneka och misstro mina egna erfarenheter kunde jag tillåtas sörja, till slut.

Så jag förstår verkligen intentionen med den här kampanjen, med hela mitt hjärta.

Men det är fel väg att gå. Vi som samhälle måste komma till rätta med vad våldtäkt är för något, det inkluderar sexuella tvång genomförda genom hotet av fysiska repressalier om offret kämpar mot, det inkluderar socialt och psykiskt tvång, det inkluderar att ett ‘nej’ inte ger den effekt ordet ska ha. Detta är våldtäkt. Det är också ett samtyckesbrott.

Men det finns så mycket mer som är ett samtyckesbrott. Att jag på min facebook-feed utsätts för mina vänners länkade inlägg utan att jag givit mitt samtycke till dem är att begå ett samtyckesbrott. Att personen framför mig i biosalongen sticker upp sitt huvud och täcker delar av mitt synfält med sin kalufs är ett samtyckesbrott. Att en man håller upp dörren för mig av ren artighet är ett samtyckesbrott. Ordet är per sin egen definition alltför omfattande för att inte urvattna ett begrepp som vi för vårt eget väl och ve måste klamra oss fast vid. Jag vill inte ha ett samhälle där våldtäkt ses som mindre än det fruktansvärda brott med de fruktansvärda repressalier för offret, som det faktiskt innebär.

Våldtäkt behöver erkännas vara ‘mindre’ än en gruppvåldtäkt eller en överfallsvåldtäkt, det är där vår kamp för ordet våldtäkt börjar, inte genom att instifta nya ord som urvattnar offret OCH gärningsmannens upplevelse av vad som hänt.

Kommentera

